2011. június 21., kedd

Véredény :S

Hejj, de lelombozódtam! Pedig voltaképpen nem kellett volna... Vagy legalábbis nem ennyire.
Benina a fészbúkon tett egy (szerintem :)) felelőtlen ajánlatot, hogy ha valaki kíváncsi a véleményére, akkor küldje el a kéziratát pár napon belül emilben, és ő megmondja a frankót. Illetve a véleményét.
El is küldtem neki a történetet, nagyjából egy oldallal hosszabb verziót, mint ami itt olvasható. Írtam hozzá kísérőszöveget is:

(...) Élve a fészbúkon ajánlott lehetőséggel, elküldeném a blogos történetem eddig meglévő, elég kezdetleges részét. Tudom, hogy nem egy nagy szám, és a saját stílusomat is csak mostanában vélem felfedezni benne, de érdekelne, hogy te mit gondolsz róla. :) Nem dédelgetek kiadatási terveket vele, tisztában vagyok vele, hogy ez még igen karcsú, csak a saját szórakoztatásomra írogatom, ha néha megszáll az ihlet. :) Azért van E/3 személyben, mert szerintem sokkal nehezebb írni, mint E/1-ben, és kell a kihívás! :D Viszont azon gondolkodom, hogy így viszont lehetne írkálni az ellenség dolgairól is, hátha érdekesebb lenne... Na mindegy, a lényeg, hogy szeretném tudni, te mit szólsz hozzá... (...)

Az alábbi választ kaptam (:S):

(...) Eljutottam a te művedhez is, és nagyon vegyes érzelmekkel zártam be a dokumentumot.

Az első, ami feltűnt, hogy mesélsz. Mintha mesét mesélnél, ami nem is lenne baj, de úgy meséled, hogy nem érezhetem benne a történetben magam. Bele a közepébe, semmi felvezető, hogy megteremtsd a hangulatot, ezzel kényszeríted az olvasódat, hogy fogadja el a világodat és kész, nincs apelláta. Ahogy haladtam előre, nem tudtam eldönteni, hogy kedvelem vagy sem a főszereplő lányt. Túl sok információ jutott a birtokomba az első néhány oldalon, miközben alig történt valami.

Emiatt többször is neki kellett rugaszkodnom, míg végül feladtam. A szereplőidet nem látni, hogy néznek ki, nem jellemzed őket, pedig a legtöbb olvasó szereti, ha az író fantáziájára támaszkodhat. Ők azt akarják olvasni, amit te elképzelsz. :)))

Ez volt a feketeleves. Most jön a jobbik rész. Magával az írásoddal nincs baj. Szerintem jól írsz, tehetséged mindenképpen van hozzá, amennyire én ezt meg tudom állapítani. :))) Sok benne a párbeszéd, amit skoszor díjaznak a fiatalok. :)
Úgy hiszem, olyan út elején jársz, amit érdemes végigvinned. Nekem mindig azt javasolták anno, hogy írjak meg valamit, tegyem félre minimum 3 hónapra, aztán olvassam újra. Így megláthatod azokat a hibáidat, amiket az lát, aki először olvassa az írásodat. Elárulom, sosem volt türelmem a 3 hónaphoz. :)

Megtiszteltél a bizalmaddal, remélem, nem bántad meg. Nem kritizálni akartalak, csak elmondtam a véleményem, és remélem, tudtam vele segíteni. :)) (...)

Ami kétségtelen tény, hogy a szereplőkről egyáltalán nem volt leírás. Sokszor gondoltam rá, hogy rászánom magam, és valahogy beleszövöm, hogy is néznek ki, de valahogy sosem volt hozzá kedvem/lendületem/ötletem. Ennek a pótlása már régóta érett. :)
Viszont. Tényleg unalmas az eleje? Kényszerítem az olvasót? :S Sajnálom. Bocsánatot kérek minden olvasótól.
Nagyon letörtem emiatt, hiába írt jó dolgokat is... :S
Bár Benina nem feltétlenül szaktekintély, de azért mégiscsak több regényt írt, mint én. :) Így aztán úgy döntöttem, hogy megpróbálom átírni a történetet, az elejét úgyis több, mint három hónapja olvastam. Neki is kezdtem, és olvastam, olvastam, és nem találtam semmit, amin tudnék változtatni. Nyilván lehetne, szóval ez nem jelenti, hogy tökéletesnek tartom, de én nem vagyok rá képes. Én ennél jobban nem tudom megírni, szóval ha rossz, akkor rossz is marad.
Ettől persze még lesznek változtatások, mert a szereplőket tényleg nem bízhatom teljes mértékben az olvasók fantáziájára, de nagy átírásokra nem kell számítani. Ez van. :S

Úgy gondolom, hogy majd ha kész vagyok az átírogatással, egy bejegyzésben leírom, hogy mely részekben változtattam, és a változásokat valahogy jelölni fogom a szövegben is, hogy ha valakinek nincs kedve teljesen előröl olvasni, ne kelljen.

Felötlött még bennem egy szavazás lehetősége is. Ahogy azt már Beninának is írtam, ha már úgyis E/3-ban írom a történetet, nem lenne muszáj a fókusznak mindig Adán lennie. Esetleg ha van rá igény, az olvasók bepillantást nyerhetnének Dr. Felon dolgaiba, vagy esetleg Simon és Doyle körüli eseményekbe.
Szóval elképzelhető, hogy pár napon belül szavazásra bocsátom a kérdést... :)

11 megjegyzés:

Bells írta...

Mi így szeretjük! :)

Mikkamakka írta...

Bells, te egy tündér vagy! :D Köszi, ez jól esett a lelkemnek! :)

Twilight Addenda írta...

Elöljáróban annyit, hogy senkit sem akarok bántani, legfőképpen Beninát nem, de úgy érzem meg kell védenem Mikkamakkát az írásával együtt. Nem utolsósorban azért, mert van némi pirinyó közöm ahhoz, hogy ez a történet elindult a születés útján, de ez csak rám és Mikkamakkára tartozik.(Ezért nyugodtan lehet részrehajlással vádolni, jogosan!)

Elsősorban viszont azért, mert a saját hibámból egy jó netes ismeretség kútba esett a saját hibámból, amikor hasonló dologba futottam bele. Csak annyi rá a mentségem, hogy amikor ez kezdődött még csak olvasó voltam, mire végződött már talán fanfic írónak mondhattam magam és akaratlanul sétáltam bele a dologba.

Ezért aztán nagyon óvatosan próbálnék ilyesmibe fogni, amit Benina ígért, de hát mindenki a saját hibájából tanul...

A tényleges kommentem pedig az alábbi:

Beninától meglehetősen rossz ötletnek tartom ezt a fajta véleményezgetést(mindazon túl, hogy mélységesen tisztelem és egy frenetikusan jó írónak tartom). Ugyanis Benina, Benina-író szemüvegén keresztül látja a történetedet, nem pedig egy olvasó szemén át, ami szerintem, óriási hiba. Azért írom ezt, mert én is belefutottam ebbe, miután írni kezdtem. Volt egy blog, ahol ment egy jó kis sztori, olvasgattam, véleményezgettem, aztán elkezdtem írni és egyre több dologba kötöttem bele, amibe nem kötöttem bele olvasóként, viszont "íróként" igen.(A te sztorid más, ott "tudományos tanácsadóként" talán én is írom egy kicsit a sztorit, így nem azt nézem, hogy mibe lehetne belekötni, mit írnék meg én másként, hanem, hogyan lehetne jobbá tenni a történetet, de nehéz bármibe is belekötnöm, mert annyira átgondoltan írod, hogy...) meg azért a mi kettőnk kapcsolata egy kicsit más alapokon nyugszik már szerintem(meg azért tegyük hozzá, az is benne van, hogy én ismerem a vázlatot) A végén odáig fajult a dolog, hogy összevesztem a bloggerrel, mire rájöttem, hogy mi a fő probléma. Azóta szigorúan tartózkodom bárki írásának a megszakértésétől, kivéve a tiédet, de az más! Benina már nem "csak" egy szakértő olvasó, hanem egy "kezdő" író, azért írok kezdőt, mert majd talán sok év tapasztalattal a háta mögött képes lesz újra objektíven látni egy másik író művét, addig viszont képtelen lesz a saját identitását levetkőzve véleményt alkotni. A magánvéleményem meg még annyi hozzá, hogy mivel sokszor én is így érzek, lehet, hogy, savanyú neki a szőlő?!, eszméletlenül tehetségesen szövögeted a sztorit, ami még csak most kezd majd igazán kibontakozni, mégsem lankad az olvasóid figyelme és ez az igazán nagy szó ebben a műfajban. Távol áll tőlem, hogy irigy legyek rád, csak sok olyan dolgot látok az írásodban, ami nekem hiányzik és ez b@ssza a csőrömet, na...

Remélem nem lépek senki tyúkszemére a kommentemmel, de ez hála az égnek, már a kultúrált változat, mert az első nekifutásnál nem tudtam komit írni, így nem került ide nyomdafestéket nem tűrő szitokáradat.

Aki vitázni szeretne, azt szeretettel várom az elérhetőségeimen.

Üdv!

ui.: Timm! Ne törődj semmivel csak írj, írj, írj...

ui2.: Az én blogomon is Mikkamakka kezei végzik az utolsó simításokat, aki bántani meri, annak velem gyűlik meg a baja! UFF!

Mikkamakka írta...

Hűűű, micsoda harcias védelmező lovag ugrott elő hirtelen belőled! :D Nagyon jól esett, imádlak érte! ;)
Mindamellett szegény olvasóknak biztos lankad a figyelme, mert elfelejtik a történetet két friss között. :S Mindig megfogadom, hogy namostaztánigazán jobban igyekszem, aztán valami mindig elterel. De sebaj, egy 10-20 év alatt csak a végére érek a sztorinak! :D :P
De a lényeg az, hogy köszi, hogy vagy; köszi, hogy a barátom vagy (legalábbis szerintem ;) :D); köszi, hogy segítesz "tudományos tanácsadóként" és köszi, hogy időnként átlendítesz a völgyeken! :D

Twilight Addenda írta...

Bármikor, mert én is imádlak! Ha völgyben vagy csak szólj! Máris akasztjuk a vontatókötelet és meg sem állunk a Himalája tetejéig! :-)))

Mikkamakka írta...

:D
Jah, inkább töröltem, nem feltétlen tartozik a nagyvilágra, de azért magamnak megtartottam, rossz időkre! :D:D:D
Azok után senki nem hinné el, hogy még sosem láttuk egymást, még csak telefonon sem beszéltünk soha. :D ;) :P
Most visszatérek Adához... :)

Ancsi írta...

Húúú, én sem tudom kihagyni, hogy kommenteljek. És én is hozzátenném, hogy tisztelem Beninát, olvastam a Bíborhajúját, imádtam a Midnight Sun-ját, és szívesen olvasgattam az Edward-szemszöges New Moon-ját is. Most tartózkodnék a széles körű véleményemtől, és megpróbálok finom maradni és tisztelettudó, de azért mégis dübörög bennem, hogy mégis: egyetlen regény (és pár jól sikerült fanfic) után vajon minek, kinek képzeli magát Benina? Nem is értem, Te miért küldted el Neki az írásodat. Ha egy neves írónak, egy ismert könyvkiadónak küldöd el, hát megértem, na de Benina azért, akárhogy nézzük, egy egykönyves író. És az a könyv azért nem is volt olyan veszett jó...

A véleményt persze Te kérted, és az szabad. Remélem, nekem is szabad egyet nem érteni. Én részemről két dolog miatt ragadtam itt a történetnél annak ellenére, hogy iszonyú ritkán frisselsz, ezek pedig a következők: 1) a természetfeletti jelenség miatt 2) azért, mert az eleje nem volt unalmas, hanem in medias res, bekezdtél. Felkeltetted az érdeklődést, lekötöttél. Azonnal.
Nekem fel se tűnt (jah, reálos "csakolvasó" vagyok), hogy nincs leírás az olvasókról. Elképzeltem, Hisz az az olvasó dolga, nem? Mellesleg szerintem van. Kit érdekel ugyanis, hogy a főszereplő szőke vagy vörös, kékszemű, vagy barna. Ám belső tulajdonságaikra fény derült, vagy ha nem akkor mindig lehetett izgulni, hogy vajon most a delikvens a "jó" vagy a "rossz" oldalon áll-e.
Engem nagyon elvarázsolt az, hogy Ada látomásai gyakorlatilag alakították azt a jövőt, amit ő maga meglátott a látomásai során. Ez egyfajta spirálként van jelen az írásaidban, ami nem tudom, mennyire tudatos, én mindenesetre nagyon szeretem.

Ésvégül. Kicsit el vagyok keseredve, hogy azt a kicsi idődet, amit a folytatásra szánhatnál, most majd az első részek kiegészítésével töltöd, csak mert "Benina azt mondta..." Ennél Te sokkal több vagy, semmint, hogy egy egykönyves író így lehúzzon, mi több, elvegye az önbizalmadat. Úgyhogy én most nagyon haragszom Beninára. Valszeg most vesztett el egy vevőt.

Mikkamakka írta...

Ancsi, köszönöm a biztató szavakat, örülök, hogy ez a véleményed, és hogy nem tudtad kihagyni a kommentelést! :D
Egyébként ne keseredj el, mert igaz, hogy némi időmet elvonta, hogy újraolvassam az egész sztorit, de részint volt pár dolog, amit nem ártott kijavítani, részint annyira nem hosszú, hogy szanaszét rabolássza az időmet, részint pedig az, hogy végigolvastam, meghozta a lendületet és az ihletet, hogy írjam a folytatást. Sitty-sutty megleszek vele, aztán frissítek jól! :)

Unknown írta...

Előre is jelzem, én nem olvastam a te történetedet így azt nem is szeretném semmilyen módon kommentálni. De Mikkamakka kérte , hogy olvassa el a regényét ( mellesleg én is elküldtem neki a saját írásomat is) és előre mondta, hogy nem kímél. Én nem látok semmi olyat abban a véleményezésben Benina részéről, ami itt ki lett rakva és abszolút nem rossz számdékú. Az én írásomat is kritizálta és átolvastam így és megtaláltam. Valószínűleg tényleg félre kell tenni mint ahogyan azt javasolta is. Viszont eléggé lehordtátok itt Beninát, amit nem találok egyáltalán sem fairnek. Nem olvashatja teljesen olvasó szemmel az írást ha ő írónő és arra lett megkérve, hogy mint ÍRÓNŐ véleményezze. Nem mondta , hogy az egész egy sz.r és azt is mondta, hogy írói vénája van Mikkamakkának :). Egyébként ha alkotsz valamit, számítani kell a kritikákra. Ha valaki ennyi miatt, egy őszinte de kedves, építő vélemény miatt felhagy Benina olvasásával, akkor nem is tetszett neki igazán a regény. Egy irodalmi mű nem attól jó vagy rossz, hpgy milyen az író személyisége és mi a véleményed róla. Persze, lehet negatív vélemény de ettől még nem kell felhagyni a művei olvasásával.

Remélem nem érzi senki leszólónak, bunkónak ezt a véleményemet de szerintem nem kellene sértetségből véleményezni egy írót, utána online degradálni. Nem biztos, hogy a kívánt célt éred el vele :). A lémyeg, senki ne haragudjon a véleményem miatt, őszinte ember vagyok és ha valami nem tetszik, megmondom. Sok sikert a további műveidhez!

Névtelen írta...

Kedves Mikkamakka!

Minek kérted ki Benina véleményét, ha utána meg fel vagy háborodva? Előre megmondta, hogy aki beküldi a történetét, készüljön fel az esetleges negatív kritikára! De ez még nem is negatív, hanem építő jellegű volt! Inkább örülj annak, hogy egyáltalán volt ilyen lehetőséged, hiszen Beninának is van családja, közben írja a könyveit is!
És lehet, hogy egy egyregényes író, de egyrészt már előtte is éveken keresztül írt JÓ MINŐSÉGŰ történeteket, másrészt több tapasztalata van az írásban, úgyhogy -csak ismétlem magam- örülj, hogy egyáltalán szakított erre időt.
Természetesen a blogodat nem kritizálom, hiszen még egyáltalán nem olvastam, tehát azt sem tudom, hogy Benina mondatai mennyire illenek a sztorira, de mivel én is küldtem be, és az enyémet valósághűen értékelte, ezért gondolom, hogy a te történetedre tett észrevételei is tükrözik az igazságot!

Csak ennyit akartam!

Mikkamakka írta...

Kedves Dóri, először is köszi a kommentet, bár jobban esett volna, ha olvasod is a történetet. :) Másodszor: Kérlek, áruld már el, hogy én hol jelentettem ki olyat, hogy felhagyok Benina olvasásával? És hol olvastad, hogy én megsértődtem? Te egy másik blogbejegyzést olvastál? Annyit írtam, hogy lelombozódtam,letörtem, és azt is írtam, hogy megpróbáltam a tanácsa szerint átírni, de nem tudtam. Ennyi, pont. Nem írtam olyasmit, hogy ez Benina hibája lenne, csak azt, hogy én nem vagyok rá képes.
Hogy mások milyen megjegyzéseket fűztek a bejegyzéshez, az ő dolguk, ne nálam tessék reklamálni! :D
Remélem, azért benézel máskor is (már csak azért is, hogy elolvasd ezt a választ :)), és esetleg elolvasod a történetet is! ;) Ha igen, abban a témában se felejts el kommentelni!

Kedves Névtelen!
Először is, ha kommentezel valahol, legyen már benned annyi gerinc, hogy a nevedet is adod hozzá!
Aztán: Te végképp valami más blogbejegyzést olvashattál, mert foggggalmam sincs, honnan szedted, hogy fel vagyok háborodva. Mint már fentebb említettem, elszomorodtam. Milyen szótár szerint szinonimája a lelombozódás a felháborodásnak? Légy olyan jó, és áruld el ezt nekem, előre is köszi!
Nem én használtam az "egyregényes" kifejezést, én azt írtam, hogy bár nem kifejezett szaktekintély (gy.k. ez úgy értendő, hogy nem mondjuk egy egyetemi irodalomtanár, vagy egy Kossuth-díjas író), nálam mindenképpen több könyvet írt.
Az meg, hogy örüljek, hogy a családja/munkája mellett szakított időt: igazán kedves vagy, hogy figyelmeztetsz, de ha ennyire szíveden viseled a én hálátlanságomat, légy szíves, kérd már meg Beninát, hogy továbbítsa neked a tőlem kapott köszönő-mailt, mert pont ezt emeltem ki neki. De hát téged ez nyilván nem érdekel, hiszen a tények totálisan hidegen hagynak, ugye?
Az is kedves tőled, hogy a blogomat nem kritizálod olvasatlanul, de megtehetted volna, hogy a bejegyzést sem olvasatlanul kritizálod, és esetleg figyelmet fordítasz arra, hogy mit ki írt!
Esetedben csak egyetlen újra-látogatásban reménykedem, hogy elolvasd a válaszomat, utána már nem ragaszkodom a társaságodhoz. Esetleg akkor, ha a nevedet is hajlandó vagy adni a kommentedhez. Remélem, hogy kicsit magadba is szállsz, és nem osztod másutt sem az észt anélkül, hogy előtte figyelmesen olvasnál. Én meg csak ennyit akartam!

Fanmade trailer Bellstől :D

Ezúton is nagyon köszönöm! :D